Het vervolg - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van marieameland - WaarBenJij.nu Het vervolg - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van marieameland - WaarBenJij.nu

Het vervolg

Door: Marie

13 Januari 2012 | Indonesië, Bajawa

Bajawa 12 januari 2012-01-13
Hallo allemaal,
Ten eerste voor iedereen een heel gelukkig en gezond 2012 gewenst vanuit een regenachtig Flores.
Ja waar waren we gebleven. Op Bali bezig met onze visa. Dat is allemaal vlot verlopen en zijn ongeveer 3 weken onderweg geweest voordat we weer thuis waren. Het hotel was prima voor elkaar en goede recensies van de gasten die hier zijn geweest in de periode dat wij onderweg waren, dus helemaal positief. De kamers waren nog goed schoon alleen de keuken had een grondige beurt nodig. Dat zijn dingen die ze gewoon niet zien.
Een aantal dagen voor de kerst is onze oudste hond gestolen . ’s Nachts gingen ze altijd naar buiten en de volgende ochtend is hij niet teruggekomen. Dan weet je dat hij is gepakt en tijdens de kerst of oudjaar wordt opgegeten. Kan ook zijn dat hij wordt verhandeld brengt hier nog altijd bijna 46 euro op dat is voor lokalen best wel een bedrag.
De kerstdagen waren niet zo leuk. Eerlijk gezegd een grote teleurstelling. Ik had met theresia afgesproken dat we kerstavond naar de kerk zouden gaan, ik zit maar te wachten en er kwam niemand opdagen. Gelukkig hadden we hele leuke gasten waarmee we de avond gezellig hebben doorgebracht. Limoncello, wijn en arak. Heerlijk. Later op de avond was er zelfs een stel die echte salami bij hun hadden dus dat was even smullen. De eerste kerstdag kwam de familie pas om 11 uur aanzetten toen het meeste werk al klaar was en vertrokken weer 3 uur later om kerst met hun familie te vieren. Dus zaten we weer eens alleen. Toen hebben wij maar besloten om met oud en nieuw naar Labuan Bajo te gaan want anders waren we waarschijnlijk weer alleen geweest.
Tweede kerstdag zijn Henk en ik naar Gilles gereden en hebben daar een leuke en gezellige middag gehad. De 30 ste zijn we op de brommer gestapt om naar Marij te gaan en daar de bloemetjes buiten te zetten. We hadden gelukkig geweldig mooi weer onderweg en zijn droog aangekomen. ‘Avonds heerlijk naar de Italiaan geweest en lekker gegeten. Oudjaarsdag lekker ontspannen en toen kwam het. Marij zou ongeveer om zes uur thuis komen en daarna zouden we gaan eten en daarna na Paradise bar waar life muziek was. Wij wachten en uiteindelijk kreeg ik telefoon dat haar crew was opgestapt, Zij had de volgende dag een safari en moest van alles regelen. Wij zijn maar alleen gaan eten en om negen uur kwam Marij ook nog even om een hapje te eten om daarna naar huis te gaan. Heel naar voor haar. Wij zijn uiteraard nog wel uit gegaan en het was heel erg gezellig en leuk. Iedereen wenst echt iedereen gelukkig nieuw jaar en er werd volop gedanst en gedronken. Zelfs leuk vuurwerk. Nieuwjaarsdag hebben Henk en ik de hele dag geluierd en 2 januari zijn we weer naar huis gereden. Ook weer goed weer. Gelukkig heeft Marij nu een nieuwe crew dus ik hoop dat ze ook goed door 2012 komt.
Verder gaat het hier niet altijd zo goed. We hebben veel problemen met Florian en zijn vrouw Theresia. Eigenlijk gaat het al een hele tijd niet zo goed de samenwerking maar we hebben steeds gedacht dat het wel goed zou komen en dat ze gingen veranderen. Blijkt niet een illusie. Eigenlijk komt het erop neer dat wij al ons geld hebben geïnvesteerd en dat wij ook al het werk moeten opknappen. Voor het ontbijt zijn ze nog nooit op tijd geweest. Sinds 4 maanden sta ik om zes uur op om voor het ontbijt te zorgen. Zo zijn er eigenlijk nog veel meer dingen die ik even niet meer kan opnoemen. Het is ook heel normaal als je kwaad bent dat je gewoon niet meer komt. Dus m.a.w. heb je gewoon geen personeel en moet je alles samen doen. Nu zijn we gelukkig niet vies van werken dus wij er maar tegenaan en komt toch alles goed. We zijn nu op een punt beland dat we met hun niet verder willen dus zijn we naar een oplossing aan het zoeken. Gelukkig zijn we goed bevriend met Gilles en zijn vrouw dus die hebben ons uit de nood gered en Gilles heeft er ook voor gezorgd dat we vanaf volgende week een personeelslid hebben. Verder zijn we nu naar een oplossing aan het zoeken voor de familie want alles staat wel op zijn naam.
Zijn voorstel was dat wij eruit gaan en dat zij het hotel gaan runnen en dat wij controleren. We konden dan gaan en staan zonder over het hotel te hoeven nadenken. Tevens zouden ze met het hele gezin hier gaan wonen. Gelukkig heeft hij dat niet voorgesteld waar henk bij was anders was henk hem echt aangevlogen. Wij hebben gezegd dat we over zouden nadenken over zijn voorstel om even de lieve vrede te bewaren. Hij is nu op Bali en komt waarschijnlijk morgen terug dus we hadden even tijd om een plan op te stellen. Natuurlijk gaan we met zijn voorstel niet akkoord zou wat zijn zij een beetje met ons geld gaan spelen. Na overleg met Gilles en om Yan hebben we besloten om zelf het hotel te blijven runnen met personeel. Het blijft gewoon op zijn naam tot het investeringsbedrag is terugbetaald, daarna kunnen zij het overnemen voor een bepaald bedrag en gaan wij onze eigen weg. Nu maar afwachten tot hij terugkomt en kijken wat ze ervan zeggen.
Maar goed voor alles komt een oplossing. Terwijl ik nu aan het mailen ben zijn Franklin en Michel onderweg naar Bali. Ben erg blij dat ik ze over een paar dagen weer zie. In tijden van stress mis je echt je kinderen, familie en vrienden in Nederland.
Ondertussen begin ik weer last van mijn ogen te krijgen, heb al gemaild met een ziekenhuis in Singapore maar blijkt dat ze alleen voor een onderzoek al 600 dollar vragen. Ben nu aan het bedenken om toch eerder naar Nederland te vliegen. Onze retourvlucht hebben we toch al en we zijn nog steeds verzekerd. Misschien dat we niet samen komen maar apart ook vanwege het hotel. Als ik eruit ben laat ik het jullie weten.
Twee dagen geleden is onze jonge hond er tussen uit geglipt. Delfis deed de deur open en hij glipt en zo tussenuit.. Wat dat betreft hoef ik hier geen hond meer. Je raakt helemaal gehecht aan het beestje en dan is hij zomaar verdwenen en wordt opgegeten.
Verder hebben we nog een huis gehuurd voor onszelf. In het hotel wonen is uiteindelijk niet te doen. Je hebt totaal geen privacy en wordt geleefd. De werkman is nu bezig de badkamer te vernieuwen, dan nog verven en daarna verhuizen. Is aan de achterkant van het hotel , ligt een stuk hoger met een fantastisch uitzicht. Nog een paar weken en dan kunnen we erin. Zo dit was het wel zo’n beetje, dus jullie kunnen lezen dat het echt niet altijd top is, maar toch vinden we het hier nog steeds fijn ondanks een aantal tegenslagen. We merken sinds we met zijn tweeën zijn dat er totaal geen stress is en dat willen we zo houden. Hoop snel iets van jullie te kunnen lezen want dat is altijd erg leuk.
Groetjes en veel liefs,
Marie en Henk

Ps. We hebben een terrasset voor buiten gekocht en ligbanken voor ons zelf, zodra die er zijn maken we foto’s. Ook de website is onder constructie zodra die klaar is krijgen jullie dit door.

• 13 Januari 2012 - 10:28

Marij:

jesus wat een klojo's om die hond mee te nemen. moet er niet aan denken.
    zoebel is net bij gardena door een kat gebeten en heeft nu een eetgelegnheid minder om naar toe te gaan!
    ga in nederland een riem kopen zodat iedereen ziet dat ie een eigenaar heeft. hoopt dat dat helpt.....
    hier heeeeeeeel veeeeeeeel regen! soppend mijn huis in; het pad is meer een rivier.
    verder alles ok; helemaal blij met nieuwe crew; wat een feest om op de boot te zijn.
    toedeloe XXXX marij
    groetjes,