23-12-2012 - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van marieameland - WaarBenJij.nu 23-12-2012 - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van marieameland - WaarBenJij.nu

23-12-2012

Door: marie

Blijf op de hoogte en volg

23 December 2012 | Indonesië, Bajawa

Hallo allemaal,

Na ongeveer een half jaar niets van ons vernomen te hebben hier even een update van ons leven hier in Bajawa Flores.
Na ons avontuur met immigratie afgelopen Juli hebben we het druk gehad met het verkrijgen van allerlei papieren en vergunningen.
Ten eerste moesten we een BV oprichten hier noemen ze het een PT
en dat kost wel een beetje tijd, moet aangevraagd worden in Jakarta.
Tevens hadden we geen hotelvergunning ( had meneer florian ook niet geregeld) dus dat moest ook geregeld worden.
Als je het zo leest zul je denken appeltje eitje,, wel vergeet het maar want alles hangt van elkaar af.
Op het moment dat wij de akte van de PT hadden dachten we, nu snel de hotelvergunning en dan kan ik voor mijn werkvergunning en alles is klaar.
Wel droom maar even lekker verder want zo werkt het niet.
Bij de akte PT hoorde nog een formulier naam is niet belangrijk en dat was nog niet klaar in Jakarta dus wilde Kantor Sintap hier niets in werking stellen voordat het hier was.
Dus maar wachten, ondertussen liepen onze verblijfsvergunningen bijna af dus veel stress.
Maar zoals met zoveel hier, het komt uiteindelijk altijd goed.
De aanvraag hotelvergunning is ook na veel heen en weer gevlieg goed gekomen, vraag niet hoe vaak we naar diverse kantoren zijn gegaan maar is uiteindelijk afgegeven.
Ondertussen is Henk zijn pensioen vergunning verlengd en zit ik weer eens te wachten op Jakarta voor mijn werkvergunning
Zal nog wel een aantal weken duren, maar we hebben geen stress meer want onze aardige kepala immigrassi heeft mijn pensioenvergunning ook verlengd zodat we even rust hebben in alles.
Op het moment dat ik bericht krijg moet ik weer 1 dag het land uit en ga ik weer naar Singapore. Is ook niets mis mee, misschien blijven we 2 of 3 dagen daar maar dat weten we nog niet.
Na een hoop gezeur van Florian is nu ook het huurcontract veranderd en is hij er helemaal uit.
Meneer dacht er nog wel een slaatje uit te slaan maar toen had hij de verkeerde persoon voor zich. Hij wilde ook graag van het contract af maar daar moesten wij natuurlijk wel voor gaan betalen en zeker voor al zijn werk.
Het bedrag was aan ons. Dat noemen ze hier Terserah (misschien wel verkeerd geschreven maar zo zeg je het)
Henk en ik overlegd, hij had 8 miljoen ingelegd vorig jaar en we hadden besloten om hem maximaal 10 miljoen te betalen. Tevens had hij van de 8 miljoen al van alles afgesnoept dus wij vonden het meer dan genoeg.
Wij vrolijk en vol goede moed naar zijn huis. Na een half uur koetjes en kalfjes ben ik naar het onderwerp toegegaan. Ik vroeg hem eerst hoeveel hij wilde hebben, en weer was het aan ons. Wij bieden in eerste instantie 8 miljoen. Jullie hadden het moeten zien of hij water zag branden. Het enige wat eruit kwam was no no no. Uiteindelijk boden we 10 miljoen. Jullie kunnen het wel raden, no no no. Na een half uur stilte zijn wij opgestapt en naar huis gegaan. Deze man praat over vriendschap, dat wilde hij niet verliezen, wat een dombo. Hij dacht echt dat wij daar nog gevoelig voor zijn. Wel dikke lul 3 bier.
De huiseigenaar stond en staat aan onze kant en die heeft er ook druk op gelegd.
Na 4 weken kwam meneer weer naar het hotel om te zeggen dat hij wel akkoord ging. Ja Ja hij had natuurlijk geld nodig. Ik stond op dat moment op het punt om naar Bali te gaan dus heb hem verteld dat hij nu maar moest wachten.
Nadat ik terug was hebben we alles notarieel geregeld en dus zijn we officieel van hem af.
Gelukkig! Wat een rust in het hoofd.
De huisbaas is ook erg blij en we hebben afgesproken op het moment dat ik mijn werkvergunning heb dat we een feest geven. Iedereen blij. Nu komt hij bijna elke week langs om te vragen wanneer. We zullen met de kerst wel even een borrel bij hem gaan halen is hij ook weer blij.
Zoals jullie kunnen lezen is het niet makkelijk geweest en hebben we een hoop onkosten gehad, maar die komen we ook wel weer te boven.
Voor ons kleine hotelletje beginnen we gewoon opnieuw vanaf 2013.
Dit was al het zakelijke en nu even over naar het persoonlijke.

Ondertussen hebben we nog 2 honden over van de 4. Het was echt wel een beetje teveel. Lucy is met een chauffeur mee naar Maumere en Sky heeft Alfons meegenomen. Sky beet ook veel kippen van ons dood dus geen houden meer aan. We hebben nu nog over Kyra en Jaga. Een teef en een reu.
Op het moment hebben we ook 10 kuikens. Helemaal leuk. We hebben een speciaal hokje voor ze en Henk heeft er een lamp in gehangen. In mei zijn we verhuisd naar ons huisje en dat bevalt helemaal top. Lekker ’s avonds naar huis een geen gezeur en geleuter van gidsen en chauffeurs. Er zijn echt wel aardige en leuke jongens bij maar soms zijn ze zo dom en onbeschoft dat je maar beter naar huis kunt gaan. Maar goed dat heb je overal in de wereld.
Ik ben in november even een weekje naar Bali geweest, een kies was in juni afgebroken en de wortel was aan het ontsteken, vandaar naar de dental clinics in bali.
Het gevolg een wortelkanaal behandeling en 2 kronen.
Prima tandartsen en totaal geen pijn.
Nadat hier alle rompslomp geregeld was zijn henk en ik een paar dagen naar Labuan Bajo geweest. Lekker re laxen, biertje, lekker eten en bij het zwembad liggen. Voor jullie was dat met de sunneklaas dagen.
We zijn van plan om ergens in Januari een tijdje naar Bali te gaan want zoals ik heb begrepen komen Gerard en Komang en misschien Ijsbrand en Jacoba ook nog. Lijkt me helemaal leuk om weer eens een paar Amelanders te zien.
Verder hebben we plannen gemaakt om in februari op vakantie te gaan naar Ambon en wel deze keer de Banda en Kei eilanden.Dit jaar is het budget niet toereikend om naar een ander land te gaan.
Maar eigenlijk zijn we toch het hele jaar op vakantie dus ons hoor je niet klagen.
Wanneer we naar NL. komen weten we nog niet, kan zo maar dat we weer apart gaan.

Wel dit was het wel een beetje. Natuurlijk maak je van alles mee wat je niet meer schrijft. Op het moment lijkt het belangrijk maar na een tijdje is het hier ook gewoon leven en zijn dingen voor ons niet meer bijzonder. Ik heb het afgelopen jaar veel geleerd. Het omgaan met immigratie, de taal, de bureaucratie, omgang met de lokale gebruiken en een heleboel etenswaren waar ik nog nooit van had gehoord.
Verder zijn we gezond en hebben het goed samen.
Morgenavond is kerstavond. Onze vriend Opin van Bali komt ons een paar dagen bezoeken. We zitten wel vol maar het wordt volgens mij erg gezellig. Vuurwerk steken ze hier de hele maand af en henk is vlot aan het meedoen. De boodschappen zijn in huis en we gaan lekker koken. Morgenavond met het personeel naar de kerk en daarna lekker even aan de borrel met vuurwerk. Voor jullie ook fijne kerst en een happy happy 2013Groetjes marie en henk

  • 23 December 2012 - 14:06

    Heleen:

    Hallo Marie en Henk

    Fijn te horen dat met jullie alles langzaam maar zeker in een rustig vaarwater komt. We moeten binnenkort maar weer eens skypen even live lekker bijkletsen. Hier alles oke druk druk zoals altijd.

    Hele fijne feestdagen en een gezond en zeer Happy Happy 2013.

    Liefs en knuffels Heleen en Sip.

  • 23 December 2012 - 14:46

    Angelique:

    Hallo lieverds klinkt allemaal weer lekker hahaha vanuit hier hele fijne kerst en een goed 2013 namens ons vier xxxx

  • 23 December 2012 - 16:40

    Gerry Oud:

    hey Marie
    leuk om iets van jullie te lezen

    Gezellige feestdagen en alle goeds voor 2013

    Bertus & Gerry

  • 23 December 2012 - 21:33

    Esther :

    MOOI om te lezen, dat liekt d'r op !!
    Bergen verzet, eind goed al goed - en die stijgende lijn wens ik jullie van harte toe voor het nieuwe jaar.
    Heel veel gezelligheid rond kerst & oud-en-nieuw gewenst,
    groeten en liefs,
    Esther.

  • 24 December 2012 - 10:35

    Marja :

    Hallo Marie en Henk, petje af voor jullie doorzettingsvermogen. Ik verheug mij erop om weer in Happy Happy te logeren. Een fantastisch 2013, gezondheid en vooral veel lachen. Lieve groet

  • 25 December 2012 - 12:56

    Ron Beckers:

    Hallo Marietje, ik wens jullie het allerbeste en een gezond en gelukkig 2013.De groeten van
    John,Fien,Ron,Jeanne en Noah,Peggy,Ronald,Helen en Reginald.Tot schrijfs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bajawa

Mijn eerste reis

We gaan ongeveer een jaar wonen in Labuan Bajo Flores.

Recente Reisverslagen:

18 September 2014

na anderhalf jaar

23 December 2012

23-12-2012

26 Juli 2012

Bajawa vervolg

01 Mei 2012

Bajawa 1-5-2012

13 Januari 2012

Het vervolg

Actief sinds 13 Juni 2011
Verslag gelezen: 1079
Totaal aantal bezoekers 17302

Voorgaande reizen:

17 Juni 2011 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: